Een maand geleden kwam ik terug van een fantastische reis in Zuid-Oost Azië. Twee maanden lang leven met de dag, altijd mensen om je heen en zo min mogelijk plannen. Terugkomen in de Westerse maatschappij is dan sowieso even wennen. Des te meer als je terugkomt in de tijd van COVID-19. Alles lag dus ook hier overhoop. Weer iedere dag thuis zijn, zo min mogelijk weg gaan en extra werken bij mijn zorgcliënt. Na een paar dagen ontzettend veel moeite hebben gehad met aanpassen ben ik weer structuur gaan aanbrengen in mijn dagen.

Wellicht hoor jij zelf ook bij de groep Digital Nomads of backpackers die dit verhaal herkennen, of werk jij nu ineens thuis terwijl je dat normaal niet doet, of ligt jouw werk momenteel even helemaal stil. Om te voorkomen dat je de hele dag in je pyjama gaat bingewatchen hebben we dus wat structuur nodig. Ik heb enkele tips opgeschreven die mij ontzettend helpen deze tijd.

  1. Maak een weekplanning

Plan iedere dag een huishoudelijke taak in, plan je werk in (in hoever dit kan natuurlijk) en zorg voor leuke dingen iedere dag. Het moet natuurlijk wel een beetje leuk blijven. Gebruik deze leuke dingen als een soort motivatie om de minder leuke klusjes te doen. Probeer jezoveel mogelijk aan deze planning te houden. Maar laat genoeg ruimte over om te schuiven en dingen toe te voegen. Maak het jezelf dus niet te lastig maar zorg voor een stok achter te deur.

  1. Probeer een aantal nieuwe (gezonde) recepten uit

Ga dus niet alleen maar taarten en cakes bakken maar zoek ook naar lekkere avondmaaltijden. Nu heb je de tijd om te proberen en je recepten uit te breiden. Dus pinterest er goed op los en maak een leuk lijstje met recepten. Ga de benodigdheden halen bij de lokale ondernemers zoals de groenteboer of de visboer en steun hiermee de locals in deze tijd

  1. Morning sunshine!

Zorg dat je iedere dag op een acceptabel tijdstip opstaat. Dat we nu iets langer kunnen blijven liggen betekend niet dat we de halve ochtend aan ons voorbij moeten laten gaan. Dit voorkomt ook dat je tot ’s-nachts op de bank blijft hangen om toch nog een aflevering te kijken.

  1. Work it

Je hoeft niet met een sixpack uit deze isolatie tijd te komen maar probeer wel fit te blijven. Met dichte sportscholen zijn we beperkt tot onze thuisgym. Online zijn er veel sportscholen die nu hun diensten online aanbieden maar ook via youtube kun je genoeg vinden. Heb je geen fancy materialen, wees creatief en kijk in huis wat je kunt gebruiken. En ja, TikTok dansjes oefenen is ook een goede workout. Maar dan wel goed oefenen en niet alleen door scrollen. Ikzelf rol regelmatig mij yogamat uit, hiervoor gebruik ik vaak de filmpjes van Yoga With Adrienne op youtube. Heel fijn en genoeg keuzes, aanrader wat mij betreft.

  1. Self development

Bedenk waar je jezelf in wilt ontwikkelen of wat je altijd al wilde leren maar nooit de tijd voor had. Ga hiermee aan de slag. Altijd al een taal willen leren, doe het nu. Neem je camera mee op pad (blijf wel de richtlijnen van het RIVM volgen) en begin met fotograferen. Ga mediteren en zorg voor meer rust. Het maakt niet uit wat, als deze tijd je iets positiefs kan opleveren dan doe het!

Mij geeft dit ontzettend veel rust, zeker gezien ik van de lijstjes ben en ervan houd om overzichtelijk te hebben wat ik moet doen. Hierdoor vergeet ik geen dingen en blijft er ook geen werk liggen. Hopelijk heb je er wat aan en komen we deze moeilijke tijd, iets makkelijker door.